Stormt het in jouw hoofd ook wel eens?
26 augustus 2020
Gefrustreerd over alles wat er gaande is, alles wat je nog moet doen? Je weet niet waar je het beste kunt beginnen en welke beslissing eerst te nemen?
Het overzicht houden en prioriteiten stellen als ondernemer kan best overweldigend zijn. Ook als je het ondernemerschap combineert met het moederschap of met nog een parttime baan (of beide!).
Hoe doe je dat dan, prioriteiten stellen zodat die storm gaat liggen?
Vaak zie je dat mensen eerst de makkelijke klusjes wegwerken. Dat gaat dan ten koste van de moeilijke klusjes, die je waarschijnlijk wel het meeste gaan opbrengen.
Wat kun je doen om je gedachten op een rijtje te krijgen en helder voor ogen wat je prioriteit zou moeten zijn?
🔹schrijf voor iedere openstaande klus op wat het je gaat opleveren
🔹staan er conflicterende doelen in, kijk dan wat lange termijn is en wat korte
🔹wat kost iedere taak je nog (kijk niet wat het je al gekost heeft!)
🔹wat dient je niet meer, streep dat van je lijst ❌
🔹ben niet bang korte termijn kosten (tijd, geld en energie) te maken, als het je lange termijn veel kan opleveren
✅nu je een helder overzicht hebt, start je met de klus die jouw het meeste oplevert!
Ook als dat betekent dat je nu nee moet zeggen tegen iets of iemand (incl jezelf)!
Het zal oefening nodig hebben en af en toe zul je toch weer eerst de makkelijke klusjes oppakken. Misschien realiseer je je dat je hulp nodig hebt, iemand die je hierbij begeleid of juist klusjes uit handen kan nemen.
Weet dat dat goed is! Schaam je niet, schakel hulp in waar nodig en zit jezelf niet op je kop als je een keer geen zin hebt in de “lastige” klussen. Weet alleen dat de resultaten dan soms wat later komen en accepteer dat dan gewoon.
Ik wens je mooie beslissingen!